— Algemene Voorwaarden —

algemene voorwaarden restaurant en kleinhandel van toepassing, deze kunnen op simpel verzoek via shop@huiskombuis aangevraagd worden en worden u dan opgestuurd

Algemene voorwaarden catering en braai

1. Algemeen

De overeenkomst wordt opgemaakt tussen volgende partijen :

Enerzijds,

Baobab BV, Langestraat 136, 8000 Brugge ondnr. Be 0873 188 357, email: info@huiskombuis.be. verder ook genoemd de cateraar, Bestellingen/offertes/overeenkomsten worden steeds geacht met Baobab BV te zijn aangegaan

Anderzijds,

De klant, zijnde de natuurlijke of rechtspersoon die de overeenkomst, offerte of bestelling ondertekent of in wiens naam ze wordt ondertekend. Een offerte of bestelling die wordt bevestigd per email, brief of mondeling, wordt beschouwd als zijnde aanvaard en ondertekend. De onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen Baobab BV en de klant gesloten, evenals op alle overige rechtsbetrekkingen tussen Baobab BV en de klant, inclusief bestellingen en offertes. Afwijkingen van onderhavige algemene voorwaarden zijn alleen aan Baobab BV tegenstelbaar indien ze door Baobab BV schriftelijk worden bevestigd. De onderhavige algemene voorwaarden hebben in elk geval voorrang op deze van de klant.

2. Prijzen & aanbod

Elke offerte/overeenkomst wordt steeds gratis en vrijblijvend opgemaakt op basis van de door de klant verstrekte gegevens inzake locatie, tijdsindeling en aantal gasten. De prijs zal herberekend worden indien zich hier wijzigingen voordoen of de aangebrachte gegevens niet conform de eerdere afspraken zijn.

Prijzen van opdrachten blijven 2 maanden na bevestiging door de klant geldig. Nadien heeft Baobab BV eventueel het recht om deze aan te passen aan de prijzen die op dat ogenblik van kracht zijn. Onvoorziene prijsstijgingen van voedingswaren en/of dranken of bijkomende taksen en/of uurlonen in de horeca kunnen te allen tijde worden doorgerekend. Eventuele wijzigingen in het aanbod of de afgesproken formule kunnen zonder voorafgaand akkoord van de klant altijd worden vervangen door een gelijkwaardig alternatief, de klant kan hierdoor ook geen aanspraak maken op een financiële of andere compensatie bij eventuele wijziging.

De prijzen en tarieven zijn ten allen tijde voor wijzigingen vatbaar, mochten de omwille van redenen buiten de wil van de cateraar, heirkracht, enz de prijzen stijgen zullen deze worden doorgerekend. De klant wordt hiervan zo spoedig mogelijk per email op de hoogte gebracht, de klant kan de gestegen kosten of een door de cateraar voorgesteld evenwaardig alternatief aanvaarden. Het staat de klant ook vrij om de kosten of het voorstel te weigeren. Bij weigering wordt de overeenkomst geannuleerd en het voorschot minus eventueel de door de cateraar al gemaakte kosten teruggestort. De klant kan ook geen aanspraak maken op een financiële of andere compensatie bij eventuele annulatie of weigering. Aanvaarding of weigering dienen schriftelijk of per email bevestigd te worden. Bij aanvaarding worden de offertes aangepast en is een extra voorschot mogelijk.

3. Opties, offertes en reservaties

Bij aanvraag van een offerte, kan de klant een optie verkrijgen. Deze optie is vrijblijvend. De geldigheidsduur van deze optie is afhankelijk van de datum van aanvraag ervan en de datum van het evenement. Wanneer de klant zich akkoord verklaart met de offerte, is hij, tenzij anders overeengekomen, gehouden als bevestiging een voorschot te betalen zoals bepaald in punt 4. Pas nadat Baobab BV het voorschot ontvangen heeft, evenals een schriftelijke tegenbevestiging (via email) heeft gedaan, is de reservatie definitief aanvaard door Baobab BV . De betaling van het voorschot geldt als uitdrukkelijke aanvaarding van de algemene voorwaarden. De offertes welke door Baobab BV worden opgesteld zijn steeds vrijblijvend en kunnen op geen enkel ogenblik verbintenissen lastens Baobab BV voortbrengen. Ook de prijzen van de aangeboden cateringformules zijn louter informatief en kunnen nooit een aanvaarding van een bod uitmaken, noch een verbintenis inhouden.

4. Voorschot & saldo

Bij ondertekening van de offerte wordt een voorschot gevraagd van 30% (in onderling overleg wordt een afgerond bedrag voorgesteld).

Facturen worden per enkel email opgestuurd.

Het saldo verschuldigd bedrag dient ten laatste 7 dagen na factuurdatum of 3 werkdagen voor het event door Baobab BV op haar rekening te zijn ontvangen.

In de mate de klant enige betalingsvoorwaarden of andere verplichtingen niet naleeft, heeft Baobab BV het recht om haar verplichtingen op te schorten, uit te stellen in verband met andere lopende contracten tussen partijen. Elke niet betaalde factuur brengt vanaf de vervaldag, van rechtswege en zonder ingebrekestelling een intrest op van 10% per jaar tot op de datum van volledige betaling. Bovendien zal, zonder ingebrekestelling van rechtswege een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn van 10% op het openstaand factuurbedrag, met een minimum van 100 euro, onverminderd bijkomende invorderingskosten. Eventuele klachten m.b.t. de facturatie dienen de zetel van Baobab BV te bereiken binnen de zeven werkdagen na factuurdatum en dit bij aangetekend schrijven. Bij geschillen is enkel de rechtbank van Brugge bevoegd.

Te betalen voorschot & saldo via overschrijving op

BE57 7380 1497 8135 / KREDBEBB

Baobab BV, Langestraat 136, 8000 Brugge

vermelding van uw naam en datum van het evenement.

5. Annulering

Indien de klant een overeenkomst geheel annuleert is hij, als schadevergoeding de volgende annuleringskosten in percentages van het voor het desbetreffende goederen of diensten van Baobab BV in de overeenkomst vermelde bedrag verschuldigd.

  • Meer dan 60 dagen voor de dag(en) van uitvoering: 0% van het totaalbedrag van de factuur vermeerderd met gemaakte kosten (wordt afgetrokken van het voorschot)
  • 60 dagen tot 14 dagen voor de dag(en) van uitvoering: 30% van het totaalbedrag van de factuur vermeerderd met reeds gemaakte kosten
  • 14 Dagen tot 3 dagen voor de dag(en) van uitvoering: 50% van het totaalbedrag van de factuur vermeerderd met reeds gemaakte kosten
  • 3 dagen voor en op de dag(en) van uitvoering: 100 % van het totaalbedrag van de factuur

6. Definitieve aantal personen

Het definitieve aantal personen kan tot 7 dagen voor het evenement door de klant EERST telefonisch en nadien per email (info@huiskombuis.be) worden gewijzigd.

  • Bij een vermindering van het aantal gasten wordt de eenheidsprijs per persoon afgetrokken, er wordt echter minimaal 95% van het totaal aangerekend.
  • Bij een vermeerdering van het aantal gasten wordt het in de offerte afgesproken tarief pp en de algemene voorwaarden gehanteerd.
  • Indien minder gasten opdagen dan het aantal doorgegeven aan Baobab BV, zal het gereserveerde aantal aangerekend worden.
  • Indien meer gasten opdagen dan het aantal doorgegeven aan Baobab BV, zal de kostprijs voor de extra gasten doorgerekend worden aan de klant. (wij voorzien vrijblijvend een kleine buffer van alle gerechten voor eventuele extra's)

7. Tarieven en kosten (incl 21% btw) (*)

7.1 Forfaitaire kost, opstart en materialen:

Inbegrepen: 2 bbq medewerkers, zelfbediening aan de bbq trailer (max 4u), Borden, bestekken en servetten in composteerbare materialen, inrichting groentenbuffet, houtskool, benodigdheden,(excl km vergoeding)

Tot 35 pers (*) : 275,00€

Vanaf 36 pers : 275,00€ + 7,00pp extra

> 90 pers : prijs op afspraak

7.2 Indien gewenst, meerprijs bediening aan het buffet

Tot 35 pers (*) : 315,00 € (bediening: 1 extra medewerker inbegrepen, max 4u tp)

Vanaf 35 pers : 315,00 € + 9,00€ pp extra (bediening: 2 extra medewerkers inbegrepen, max 4u tp)

>90 pers : prijs op afspraak

Zijn in deze prijs inbegrepen de bediening, hotelporselein borden, bestekken, airlaid servetten, buffet-aankleding,

afwas eigen materiaal, Zijn niet inbegrepen de eventuele kosten van door de klant of zijn gasten gebroken of verloren serviezen. Opgepast bij bediening : btw verhoging voeding van 6% naar 12%

(*) aantal personen = som aantal volwassen en kinderen

7.3 Uurloon:

€20,00 (per begonnen halfuur en medewerker)

De uren worden gerekend in regie vanaf vertrek woonplaats cateraar tot en met aankomst woonplaats cateraar

7.4 Kilometervergoeding:

zie bestelbon €/km

De kilometervergoeding wordt berekend per voertuig voor alle kilometers (heen en terug) vanaf woonplaats cateraar ,

(berekening via google maps, veiligste en/of snelste route)

8. Extra bepalingen

  • De klant voorziet een vlotte, berijdbare toegang voor de bbq trailer en voertuigen van de cateraar.
  • De klant dient ook voldoende veilige ruimte te voorzien voor het plaatsen van de bbq trailer en de nodige bereiding en serveer installaties. (min 5* 6m) alsook extra tafels voor buffetten ed. als hier door de cateraar wordt om gevraagd.
  • De klant zorgt voor een gekeurd voldoende sterk elektrisch aansluitpunt in de nabijheid van de cateraar, voor alle evenementen 's avonds en indien er bereiding van gefrituurde gerechten is voorzien of indien er van de cateraar uit wordt om gevraagd.
  • De klant zorgt voor een aansluiting voor stromend water in de nabijheid van de cateraar
  • Bij schade aan materiaal van de cateraar gedaan door gasten van/of door de klant, (bv breuk en tekorten aan bestek en servies) wordt de schade op de klant verhaald (volgens offerte hersteller)
  • De klant is persoonlijk verantwoordelijk voor eventuele schade aangericht door het niet voldoen aan punten 1 tem 3
  • De cateraar behoudt zich het recht voor om het evenement op te zeggen, indien de klant niet voldoet aan punten 1 tem 3 en hij na het overwegen van alle normale opties (kosteloos of betalend) om het evenement toch te laten doorgaan geen adequate oplossing vindt, alle dan reeds gemaakte kosten blijven wel ten laste van de klant.
  • Mocht een adequate oplossing extra kosten omvatten dan worden die na samenspraak uitgevoerd en doorgerekend aan de klant.
  • De cateraar kan ook niet aansprakelijk gesteld worden voor enige lichamelijke schade aan een van de gasten of de klant zelf als die zijn instructies van de cateraar niet opvolgt.
  • Niet gebruikte/gebakken levensmiddelen en benodigdheden worden terug meegenomen.

Clausule: Uitsluiting van Buitengewone Buitencontractuele Aansprakelijkheid en Bestuurdersaansprakelijkheid

Artikel 1 – Algemeen

Deze clausule regelt de uitsluiting van buitencontractuele aansprakelijkheid van Baobab BV, haar bestuurders, werknemers en aangestelden bij de uitvoering van cateringdiensten op verplaatsing.

Artikel 2 – Uitsluiting van Buitencontractuele Aansprakelijkheid

Behalve in geval van opzet of bedrieglijke intentie, kan Baobab BV, haar bestuurders, werknemers en aangestelden niet aansprakelijk worden gesteld voor enige buitencontractuele schade, van welke aard ook, die direct of indirect voortvloeit uit de geleverde cateringdiensten, met inbegrip van maar niet beperkt tot:

1. Schade veroorzaakt door derden: Enige schade die wordt veroorzaakt door handelingen of nalatigheden van de klant, diens personeel, gasten of andere aanwezigen op de locatie valt buiten de aansprakelijkheid van Baobab BV.

2. Schade door overmacht: Baobab BV is niet aansprakelijk voor schade ten gevolge van overmacht, met inbegrip van maar niet beperkt tot natuurrampen, stakingen, pandemieën, brand, wateroverlast, stroomuitval, overheidsmaatregelen of andere externe omstandigheden waarop zij geen invloed heeft.

3. Defecten aan infrastructuur of materialen van de klant: Baobab BV kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade voortvloeiend uit gebrekkige of ongeschikte faciliteiten, installaties, keukentoestellen of materialen die door de klant of derden worden verstrekt.

4. Gezondheidsrisico's en allergieën: Hoewel Baobab BV naar best vermogen rekening houdt met voedselallergieën en dieetvoorschriften die schriftelijk door de klant werden meegedeeld, kan zij niet aansprakelijk worden gesteld voor enige gezondheidsschade, allergische reacties of andere medische gevolgen, tenzij deze rechtstreeks te wijten zijn aan opzet of grove nalatigheid.

5. Indirecte en gevolgschade: Baobab BV is niet aansprakelijk voor enige vorm van gevolgschade, waaronder maar niet beperkt tot gederfde winst, omzetverlies, reputatieschade, bedrijfsonderbreking of immateriële schade.

6. Schade door producten of materialen van derden: De aansprakelijkheid van Baobab BV strekt zich niet uit tot schade die voortvloeit uit het gebruik van ingrediënten, dranken, materialen of apparatuur die door de klant of derden worden aangeleverd.

Artikel 3 – Uitsluiting van Buitencontractuele Bestuurdersaansprakelijkheid

1. De bestuurders, zaakvoerders, werknemers en aangestelden van Baobab BV handelen steeds in naam en voor rekening van de vennootschap en kunnen op geen enkele wijze persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor buitencontractuele schade die verband houdt met de uitvoering van de cateringdiensten, behoudens in geval van opzet of bedrieglijke intentie.

2. Iedere vordering die door de klant of een derde tegen een bestuurder of werknemer van Baobab BV zou worden ingesteld wegens buitencontractuele schade in de uitvoering van de cateringdiensten, zal worden beschouwd als een vordering tegen Baobab BV zelf, met uitsluiting van persoonlijke aansprakelijkheid.

3. In geen geval kunnen de bestuurders of werknemers persoonlijk gehouden worden tot enige vergoeding van schade voortvloeiend uit fouten in de uitvoering van de diensten, fouten van ondergeschikten of onvoorziene omstandigheden die zich voordoen tijdens de opdracht.

Artikel 4 – Geldigheid en toepasselijk recht

1. Indien enige bepaling van deze clausule ongeldig of onafdwingbaar wordt verklaard, blijft de rest van de clausule onverminderd van kracht.

2. Op deze clausule is uitsluitend het Belgische recht van toepassing. In geval van betwisting zijn uitsluitend de rechtbanken van de zetel van Baobab BV bevoegd.

Versie 2025.1